My Lady Story

Delar av mitt liv

söndag, oktober 09, 2005

Någon?

Är det någon som är bra på matte? Sitter och rättar mitt prov från i fredags, och försöker komplettera det som blev tokigt.. Men det är ju helt omöjligt! Jag fattar inte ens vad jag ska göra om jag kollar i boken.. Jag ska lösa ekvationen: X^2-X-12=0. Och jag fattar verkligen inte! Jag fattar att jag måste kvadratkomplettera, men hur sjutton kvadratkompletterar man om man inte har något p-värde?!
Mitt enda ljus är att Dansk ska hjälpa mig snart.. Men han fikar, och jag ska dansa kl. 20. Så inte förrän kl.22 kommer jag få hjälp. Jag vill veta NU!
Ska även faktorisera 4X^+20X+25. Men jag ser ingen gemensam faktor i det talet. Det hela skulle ju kunna vara en andragradsekvation, men det står att vi ska faktorisera, inte lösa ekvationen. Jag förstår inte dealen med att Carina, min mattelärare, ska göra allting så krångligt på proven. Det känns som om allting är kuggfrågor. T.ex. står det att vi ska faktorisera y^2+16. Det första man tänker är ju y x y + 4 x 4. Men om man ska tänka att man ska faktorisera med konjugatregeln, så går det ju inte eftersom det är ett plus inblandat. Ska man då skriva y x y + 4 x 4, eller ska jag skriva att det inte går att faktorisera med konjugatregeln?

Åh, vad jag ångrar att jag gav mig in på det här.. Skulle bara ha läst Matte B den här terminen och väntat med Matte C. Imorrn ska vi nämligen börja med derivata, och jag har iiiingen aning om vad det innebär.