My Lady Story

Delar av mitt liv

tisdag, maj 23, 2006

Range

Jag kan utan att överdriva kalla mig själv för stavningsfascist. Även fel i meningsbyggnad och diverse språkfel kan göra mig upprörd. Ganska töntigt, men det är sådan jag är.
Det här gör att det är ganska kul att upptäcka att man stavat någonting helt fel ett bra tag, utan att reagera.
Ett färskt exempel på det är att jag stavat ordet "range" helt åt helvete fel. Jag har stavat det som jag har uttalat det, och som andra uttalat det. "Ranch". Det är ju golf vi har att göra med, inte bondgårdar. Nog för att Vreta Klosters Golfklubb är ganska avslappnad och antagligen mer bonnig än de flesta golfklubbar, men ändå, rätt ska vara rätt.
Ett ord som folk uttalar helt fel är namnet på klubban man använder när man ska slå bunkerslag, sandwedge. Folk får det till sandwich. Borde man inte börja tänka på att man har fel, när man tror att en golfklubba heter sandwich?

Någon som har ett bra nybörjardamset att sälja förresten? Det finns inga speciellt bra på Blocket tyvärr..

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mm jag hatar också stavfel :S

23 maj, 2006 19:08  

Skicka en kommentar

<< Home