My Lady Story

Delar av mitt liv

onsdag, augusti 09, 2006

181

Seriöst, jag har skittråkigt. Jag har redan sett Cityakuten och jag såg Navy CIS förut idag. Och det vore ännu tråkigare att gå och lägga sig och läsa. Började på "En oväntad semester" av Marian Keyes i förrgår, och den är inte direkt övertygande just nu.

De senaste böckerna jag läst, har innehållit irriterande rollkaraktärer. Eller så är det bara jag. Är det någon mer som irriterade sig som fan på Rebecca Bloomwood i "En shopaholics bekännelser"? Och stör sig någon på att Jonas Hassen Khemiri skriver helt muppigt i "Montecore"? Jag förstår att han skrev på blattesvenska i "Ett öga rött", då var själva boken en dagbok som skrevs av en invandrarkille. Men i Montecore skriver han om sin pappa, men envisas med att skriva "pappor" hela jävla tiden. Jag har inte läst ut boken än, eftersom jag bara stör mig på den.. Det kanske kommer en förklaring i slutet, vi får se.

Flera böcker jag läst på sistone har även känts som om de har skrivits väldigt detaljerat ända tills författaren kommit på att hon kanske borde avsluta det hela, och så har hela slutet blivit slarvigt och tvärt. Inte bra, inte bra. Någon som har ett bra boktips som inte är en deckare eller fakta?

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

kemiri är överskattad. i ett öga rött var blattesvenskan fejk trots att huvudpersonen är från förorten. det kanske förklaras av att kemiri själv är från söder. huvudpersonen halim borde kunna förortssvenska bättre men eftersom khemiri inte har koll blev det så fel så fel. och montecore... ja du har själv sagt det-.

09 augusti, 2006 03:25  
Anonymous Anonym said...

Nick Hornby - Fallhöjd

09 augusti, 2006 09:52  
Blogger Lotta said...

"Mina döttrars systrar" - Barbara Voors. Alla hennes böcker är vackra och bra.

09 augusti, 2006 09:52  
Blogger Emelie said...

dersim: ja, jag tyckte den var bra iaf.. den var kul. men det var säkert inte alls lika bra som det kunde varit. tipsa om något bra?

anonym och gammeltackan: tack!

09 augusti, 2006 12:27  
Anonymous Anonym said...

till "dersim": råkade läsa din kommentar om "ett öga rött" och måste bara kommentera vad du skrev om blattesvenskan. Du har inte tänkt efter en andra gång gällande den "fejka blattesvenskan"? Nej jag trodde väl inte det. Jag förstår att du inte kan ha tyckt att boken var något vidare eftersom du uppenbarligen inte förstod innebörden överhuvudtaget. Det slog dig kanske inte att det var själva huvudpersonen och inte författaren som inte kunde sin blattesvenska?

Sen ett boktips till dig emelie om du gillar böcker som shopaholic och marian keyes; martina haags böcker om du inte läst dom.

29 augusti, 2006 22:50  
Anonymous Anonym said...

Haha, "muppigt"?

Det intressanta med språket även i denna bok skulle jag vilja säga är att ännu en gång bevisar hur pass mycket man kan leka och att det inte finns något rätt och fel.

Han leker med det på ett fantastiskt sätt, jag blir mer upprymd för varje kapitel jag läser i 'Montecore' och alla nya Kadir-uttryck får mig att fnittra på tunnelbanan varje morgon.

Och föressten tror jag inte att hans avsikt var att skriva på "äkta blattesvenska" i förra boken.

Allt är en lek min vän.

17 november, 2006 01:00  
Blogger Emelie said...

alla har vi våra uttryck.

jadu, jag tycker kanske att kadirs yttryck också var lite småroliga. men jag vill gärna veta ifall det är jonas som skrivit hela boken eller om han faktiskt har haft mailkontakt med sin fars gamla vän. annars är det ju kadir som ska ha äran för dina fniss. jag vill ha verklighetsförankring just nu.

jag tror inte heller att det var meningen. men då visste man åtminstone "vem" som skrev och varför..

17 november, 2006 08:49  

Skicka en kommentar

<< Home