My Lady Story

Delar av mitt liv

tisdag, augusti 29, 2006

195

I sommar har jag i princip bara läst så kallade Chicklit-böcker. Bara namnet är ju förjävligt. Brud-böcker. Okej, det är bara en benämning.. Men ändå. Jag står inte för det i andra sammanhang, varför skulle jag stå för det när det gäller böcker? Och jag tycker egentligen att chicklit-böcker är skräplitteratur. Man behöver inte tänka speciellt mycket för att förstå, det är enkelt skrivet och det ger egentligen ingenting. Är det inte meningen att man ska bli lärd av böcker?
Jag skäms väl antar jag.. För att jag tycker om det, trots att det är så intelligensbefriat. Jag skäms nog kanske lite för att det är så pass stereotypt brudigt. Jag är ju ingen brud-brud.
"Hon är en brud-brud, du är skön, fattar du?" som Darshi en gång sa om mig.

Eller så är det bara för att jag behöver lite underhållning i mitt tråkiga liv. Vi kör på det!

2 Comments:

Blogger Jonna said...

Läste en krönika i anntingen metro eller stockholm stad tror jag, om det faktum att män inte läser böcker skrivna av kvinnor. Det behöver inte vara ett medvetet val, men det bara blir så. Böcker skrivna av kvinnor verkar ha en stämpel på sig som chicklit, och automatiskt anntas handla om enbart "tjejgrejer". Vilket ju inte är fallet. Även om det vore så, skulle det skada om män läste lite mer texter skrivna ur ett kvinnligt synsätt? Kvinnor har ju uppenbarligen inga som helst problem med "manlig litteratur".

30 augusti, 2006 07:27  
Blogger Emelie said...

Håller med helt och hållet!
Dock menade jag inte att alla böcker skrivna av kvinnor är chicklit, men det förstod du säkert.. Du vet ju var jag står inom feminismen! :)

30 augusti, 2006 18:20  

Skicka en kommentar

<< Home