My Lady Story

Delar av mitt liv

torsdag, februari 09, 2006

Den andra vågen

Våren 2004 upptäckte jag genom en väns storebror ett band vid namn Koma. De kommer från Umeå och spelar i flera andra "kända" band därifrån. Bl.a. Cult of Luna och Deportees.
Komas första skiva heter Tsunami(och kom innan flodvågskatastofen) och är helt otroligt bra. Energin i musiken flödar och man inser verkligen hur mycket de här personerna tycker om vad de gör. De lever för musiken, och det gör de tamejfan rätt i när det låter såhär bra. Skivan släpptes tyvärr bara i ynka 2000 exemplar, så det kan inte vara speciellt många som fått chansen att uppleva hur bra de är.

Jag är inte en person som tycker om att placera saker i fack. Att sätta ett band i en viss genre är också något jag tycker är lite svårt när jag tycker att bandet låter på ett eget speciellt sätt. Men man skulle väl kunna säga rock med influenser från hardcore. Sången är inte den skrikiga som symboliserar hardcore, utan är sång "på riktigt". Rösten är ångestladdad och längtansfull på något sätt. Gotta love it, helt enkelt.

Det här bandet blev snabbt ett av mina favoritband, och jag såg dem live när de spelade på Hulstfred 2004. Klockan var tre på natten och jag hade precis avslutat ett arbetspass i funktionärsserveringen. Efter spelningen var allting tipptopp och jag och min vän P dansade på borden i backstagebaren. Fina minnen.

I ungefär ett år har det varit tyst från Komas på deras hemsida. Och av en slump trillade jag in där igår för att se om något nytt hänt. Och gissa om jag blev glad! Ny hemsida, nytt skivbolag och nytt namn. Numera heter de Khoma eftersom något annat band redan hette Koma. Men det tar inte slut där. En ny skiva är på väg och kommer i april! Den heter The Second Wave, och innehåller, förrutom 3 gamla låtar, helt nytt material.
Lite synd på de gamla låtarna eftersom det kanske kommer sabba helheten med den nya skivan. Men jag förstår ju hur de har tänkt. De vill nå ut med sitt gamla material även till de som inte fick chansen att köpa den första skivan. Jag förstår dem, men jag gillar det inte.
Känns dock helt underbart att de släpper nytt, då det känns som en evighet sen förra skivan.

För er som vill ta del av Khomas musikunder så delar jag med mig av länken till deras hemsida:
http://www.khoma.net