My Lady Story

Delar av mitt liv

söndag, februari 19, 2006

Keep on marching

Just nu har Libresse en tv-reklam där man ser folk som lämnar sina dammsugare, sin chokladpaj, sin färgburk med röd droppande färg (passande) för att gå ut på gatan och demonstrera mot att deras mensskydd inte fungerar.
Sen säger en kvinnlig röst att Libresses nya mensskydd fungerar tack vare bla bla bla. Hon säger även "Vote for change".
Enligt reklamen upplever minst 1 av 5 europeiska kvinnor att mensskydden läcker. Detta grundas på en undersökning där 1113 franska kvinnor svarat.

Kan det bli töntigare? Knappast.
För det första; Dammsugaren som en av tjejerna lämnar i reklamen, är en såndär dammsugare som alla amerikanska hemmafruar har i gamla filmer. Vem har en sån hemma nuförtiden? Jag har aldrig sett en på riktigt.
För det andra; Snacka om vilseledande statistik. Okej, 1 av 5 tycker att mensskydden läcker. Men det är fortfarande 4 av 5 som INTE tycker det. Det känns som om det väger lite tyngre.
För det tredje: Vote for change? Kom igen.. Det finns viktigare saker att bry sig om. Dessutom finns det andra sätt än bindor att hindra mens från att läcka ut.
För det fjärde: Undersökningen är gjord på 1113 FRANSKA kvinnor. Ändå säger reklamen att 1 av 5 EUROPEISKA kvinnor tycker såhär.
För det femte: På gatorna i reklamen är det fullt med kvinnor som demonstrerar mot det här att bindorna läcker. Kom igeeeeen, vi har viktigare saker för oss. Vi bryr oss inte bara om chokladpajer, dammsugare, killar och mens. Surprise!

Kort sagt: Det här är en jävligt irriterande reklam, med irriterande musik, irriterande dammsugare och irriterande statistik. Bort, bort, bort! Tjejer är inte sådär puckade.

2 Comments:

Blogger Emelie said...

Det får mig inte att springa till affären och köpa Libresse i alla fall.. Och det är väl det som är tanken egentligen?

20 februari, 2006 17:14  
Blogger Mjukispolacken said...

Har aldrig tänkt på det sådär, har förvisso aldrig orkat reflektera över budskapet, av naturliga skäl, men efter din redogörelse håller jag med dig till 100%.
Kan dock göra dig besviken med att vi marknadsförare (inte jag såklart) gärna vinklar statistiken till vår fördel.

21 februari, 2006 19:06  

Skicka en kommentar

<< Home