My Lady Story

Delar av mitt liv

onsdag, februari 15, 2006

Stockholm Furniture Fair

Min käre far äger en arkitektfirma och en inredningsfirma, så därför har jag ganska bra koll på vad som händer i den branschen. Det kommer ganska ofta inbjudningar till olika mässor och events.
En mässa som jag har varit på förut är Stockholm Furniture Fair. Så blev även fallet i år. Men det var på vippen att jag missade den.
Läste om den i ELLE Interiör så sent som 1 1/2 vecka innan den skulle vara. Men när jag sen såg en annons för den, ringde jag upp pappa på direkten och kollade om han hade fått några inbjudningar, och visst hade han fått det. Frågade sen om han ville åka dit över dagen, och det kunde han tänka sig. Lite senare i veckan blev även mamma och bästisen M sugen på att följa med, så i lördags bar det av.

M har aldrig varit på en sådan stor mässa som den här var, så hon blev imponerad av storleken. Det är trots allt utställare i hela Stockholmsmässan. Annars kanske en mässa ryms i en av hallarna, men nu var alla fyllda.
Den mest intressanta hallen var enligt mig Victoriahallen där skolor och elever ställde ut sina alster. Nyskapande och kul.
Jag och M fastnade bl.a. för en galge som hade en ram ovanför sig. När man sen satte i ett kort i ramen, och hängde på ett klädesplagg såg det ut som en klippdocka ungefär. Samma utställare visade även mattor med texter som "Nycklar, plånbok, mobil".
Det går inte riktigt att räkna upp allt intressant man såg, för det mesta var kul.
Hallen/hallarna med möbler och belysning för hemmet var kanske inte de mest nyskapande. Mest en massa julbelysning och taskig design. Tord Boontje, designern av Midsummer Light, hade dock en liten hörna med fina lampor, glas m.m. Även i den största hallen, Hall C, där utställningen Nordic Light ägde rum hade Tord Boontje en utställning. Man gick in ett slags rum som var fyllt med olika tyger och det spelades konstig musik. I mitten av rummet fanns det pallar som antagligen var designade av Tord. Kändes lite som Susanne Reuters beskrivning med "djur, som man får klappa" och "helt plötsligt blir det svart, eller jag vet inte" i Yrrol.

Från onsdag till lördag är mässan enbart öppen för personer med inbjudningar, branschfolk helt enkelt. Men det gjorde inte mässan tom på något sätt. Det var fullt med folk överallt och eftersom man är i Sthlm finns det chans att se någon kändis. Åtminstone större chans än det är att se någon i Linköping.
Jag och M spanade in hon med krulliga håret och glasögon från Äntligen Hemma och killen från Sambo i TV4 Plus. Inga superhypade kändisar kanske. Men lite kul att man är på samma ställe som dem.

Jag gillar mässor helt enkelt.